Jak wybrać dobry rower?

lip 22, 2019 by

Jak wybrać dobry rower?

Od tego, jaki rower wybierzesz, w największej mierze będzie zależeć twoja satysfakcja z jazdy. By pomóc ci uniknąć ewentualnych problemów, przygotowaliśmy krótki poradnik.

Co to znaczy dobry rower?

Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Dla niektórych dobry rower to minimalistyczne ostre koło lub single speed, inni nie wyobrażają sobie jazdy bez pełnej amortyzacji i dużej liczby przełożeń. Bez względu na wymagania użytkownika, można jednak wymienić kilka cech, które powinien mieć:

Niezawodność: nic tak nie psuje radości z pedałowania, jak częste awarie. Tych oczywiście nie sposób uniknąć, ale w niskiej klasy jednośladach przytrafiają się dużo częściej, a po krótkim czasie koszty napraw przewyższają cenę samego roweru;

Markowe części: jakość roweru często widać już na pierwszy rzut oka. Zwłaszcza, kiedy zwrócisz uwagę na marki osprzętu. Logotypy takich firm jak Shimano (poza linią SiS), SRAM, Tektro czy Suntour często zwiastują bezproblemowe korzystanie z roweru;

Wygoda: niewygodny rower szybko zniechęci cię do jazdy. Przed zakupem konkretnego modelu, warto więc przymierzyć go i choć chwilę się przejechać

Rodzaje rowerów i ich zastosowanie

Przy wyborze roweru powinieneś też zastanowić się, czy jego budowa będzie dopasowana do warunków, w których zazwyczaj będziesz go używał. W zależności od przeznaczenia, wyróżnia się takie rodzaje rowerów jak:

Rowery górskie: przeznaczone do jazdy w trudnym terenie – nie tylko w górach. Wyróżnia je duża ilość osprzętu (przerzutki, często amortyzatory), stosunkowo mała rama oraz szerokie ogumienie z agresywnym bieżnikiem, gwarantującym dobrą przyczepność;

Rowery miejskie: tu priorytetem jest wygoda. Jej podporządkowany jest dobór akcesoriów (pełne błotniki, osłona na łańcuch, bagażnik i kosz, szerokie i wygodne siodło). Konstrukcja jest dobrana tak, by umożliwić przyjęcie wyprostowanej pozycji. Występują w dwóch wersjach – męskiej oraz damskiej, w której górna rura ramy jest poprowadzona równolegle do dolnej, co umożliwia wsiadanie na rower w spódnicy;

Rowery trekkingowe: stworzony z myślą o dłuższych podróżach w zróżnicowanym terenie, choć dobrze sprawdzi się też na jednodniowych wycieczkach lub w codziennych dojazdach. To swego rodzaju hybryda roweru górskiego (przystosowanie do trudnego terenu, choć w mniejszym stopniu) z miejskim (wygoda jazdy i dość wyprostowana kierownica);

Rowery szosowe: z założenia rower sportowy, choć od lat bywa też z powodzeniem wykorzystywany jako rower miejski. Cechuje się krótką ramą o klasycznym kształcie, wąskim ogumieniem na 28-calowych kołach i kierownicą umożliwiającą przyjęcie pochylonej, aerodynamicznej pozycji;

Ostre koło: rower pozbawiony wolnobiegu, przez co niemożliwa jest jazda bez pedałowania. Wywodzi się bezpośrednio z roweru torowego, ale jest przystosowany do jazdy w mieście

Budowa roweru w zależności od typu

Poszczególne typy rowerów różnią się nie tylko przeznaczeniem, ale też konstrukcją. Różnice widać przede wszystkim w następujących częściach:

Rama: w rowerach wyścigowych (szosowych, torowych lub przełajowych) rama jest krótka i zwarta, zaś w rowerach terenowych lub miejskich – nieco dłuższa. Długość ramy ma wpływ na „zrywność” jednośladu;

Amortyzatory: spotykane przede wszystkim w rowerach terenowych oraz miejskich. Wyróżnia się amortyzatory przednie (na widelcu) oraz tylne (na sztycy siodełka oraz na rurach ramy do mocowania koła);

Hamulce: w rowerach terenowych są to zwykle V-brake lub tarczowe, rzadziej typu cantiliver. W rowerach szosowych częściej montuje się hamulce szczękowe, zaś w miejskich – bębnowe, tarczowe, szczękowe lub torpedo (w tylnej piaście, uruchamiany poprzez korby w tył);

Kierownica: jej kształt wpływa na pozycję podczas jazdy. Baranek i bycze rogi umożliwiają przyjęcie pozycji pochylonej, zaś kierownice proste lub typu jaskółka – bardziej wyprostowanej;

Koła: w rowerach miejskich są to zazwyczaj 26, 27 lub 28 cali. Rowery wyścigowe wyposażone są w koła 28-calowe, natomiast górskie – 26, 27,5 lub 29;

Opony: szybkie rowery szosowe lub torowe mają wąskie ogumienie (do 26mm), miejskie i trekkingowe – do 32 mm. Tam, gdzie liczy się przyczepność, a nie niskie opory toczenia, stosuje się szersze ogumienie z agresywnym bieżnikiem

Waga roweru – jakie ma znaczenie?

Wybierając rower, zwróć też uwagę na jego wagę. Im rower będzie lżejszy, tym łatwiej i szybciej będzie ci się jeździć. Masa jednośladu zależy przede wszystkim od:

Materiałów: dobre rowery zbudowane są z lekkich, a jednocześnie wytrzymałych materiałów – na przykład wybranych stopów aluminium lub stali cro-mo. Ramy tańszych modeli często produkuje się ze zwykłej stali węglowej;

Ilości osprzętu: amortyzatory, błotniki, przerzutki, prądnice, osłony lub bagażniki wprawdzie ułatwiają jazdę, ale też czynią rower cięższym, a co za tym idzie – wolniejszym

Related Posts

Tags